A koffein és a stressz

Sokan vagyunk, akik el sem tudják képzelni az életünket kávé nélkül. Segít reggelente magunkhoz térni, segít napközben a lendület megtartásában…

DE! Mennyire vagy tisztában a koffein hatásával? Hogyan és miként hat a te szervezetedre? Hogyan kapcsolódik a hatása a stresszhez?

A koffein blokkolja az adenozin nevű nukleozidot, amely fontos szerepet tölt be az alvás és az ébredés folyamatában. Minél tovább vagyunk ébren, annál több termelődik belőle, mi pedig egyre fáradtabbnak érezzük magunkat. A koffein nagyon hasonlít az adenozinhoz, képes átvenni annak a helyét, leköti a receptorokat, emiatt nem érezzük az adenozin hatását. Ami persze nem baj, ha fáradtak vagyunk!

De minél több kávét iszunk, annál több adenozin receptort termel az agy, tehát egyre több koffein szükséges, hogy ugyanazt a hatást elérjük!

A koffein kortizolt és adrenalint szabadít fel a szervezetben. Ezek a mellékvesékben termelődő stresszhormonok, amelyek a testben készenléti állapotot hoznak létre (szapora szívverés, megemelkedett vérnyomás, intenzívebb szívfrekvencia). A hosszútávú nagy mennyiségben fogyasztott kávé kilúgozza a mellékveséket, így azok nem lesznek képesek ellátni a feladatukat.

A koffeinnek vízelvonó hatása is van!

1 eszpresszó körülbelül 3 deciliter vizet von el a szervezettől és ez a mennyiség nem számolandó bele a minimum 2liter/nap ajánlott mennyiséghez. Tehát hiába iszunk 1 liter vizet ha közben iszunk 3 kávét! Ez plusz bele kell kalkulálni!

Nem utolsó sorban a koffein hatására beindul a kálciumürítés! Tehát ha nagy kávéfogyasztók vagyunk erről is gondoskodnunk kell, hogy csontjaink sűrűsége ne csökkenjen.

Remélem nem vettem el a kedveteket a kávéfogyasztástól!

Napi 2-3 adag elfogyasztásával nem fogjuk leterhelni a szervezetünket.

FONTOS a megfelelő vízfogyasztás!